Kako s tekom do boljšega počutja

Kako s tekom do boljšega počutja
18.08.2019 AVTOR: A. T., Foto: Athleta/ Facebook

Tako med tekom lahko vaše telo proizvedete več snovi, ki povzročijo, da se vaše razpoloženje in počutje nemudoma izboljšata.

Včasih pridemo do njih, včasih tudi ne, si jih pa vedno želimo več in še več. Česa? Snovi, ki jih telo proizvede med tekom in zaradi katerih se tek čuti lahkoten, navdušujoč in evforičen, mi pa dobre volje. Žal pa telesu ne uspe vedno proizvesti dovolj teh snovi.

Nedavno so raziskovalci začeli preučevati, kako se možgani odzovejo na tek. Odkrili so, da je zmožnost, da začutite tovrstno »zadetost« med tekom znotraj nas. Leta nazaj, ko so bili naši predniki odvisni od iskanja hrane. Želja po preživetju je najbrž bila motivacija za to, da so tekli in to hitro. Kot pravi profesor antropologije dr. David A. Raichlen iz univerze Arizona, so se med tem v možganih sproščale snovi, ki so omogočale dobro počutje in jim verjetno tudi pomagale doseči potrebno hitrost in razdaljo. Te so obenem delovale – in še vedno delujejo – kot naravni blažilci bolečin, ki lajša utrujenost in bolečine v nogah med tekom. Čeprav dandanes ni potrebno več teči za to, da bi si ulovili obrok, je še vedno dobro, da se naučite, kako lahko s pomočjo aktivnosti povečate proizvodnjo snovi, ki vam pomagajo do boljšega razpoloženja.

Sprožilec: Endorfini
Naravni opiati, endorfini, so snovi, ki delujejo podobno kot njihov, umetno proizveden, sorodnik morfin. Tekači jim že desetletja pripisujejo zaslugo za dobro počutje, pa čeprav so jih uradno identificirali šele leta 2008. Za to je kriv nemški raziskovalec, ki je uporabil napravo za skeniranje možganov in tako ugotovil od kje izvirajo. Znanstveniki so odkrili, da so med dve uri dolgimi teki, predfrontalne in limbične regije posameznikov (ki se razsvetlijo v odgovor na čustva, kot je, na primer ljubezen) oddajale endorfine. In večji kot je bil val endorfinov v teh področjih možganov, bolj evforično so se tekači počutili.
Kako do njih?: Endorfini so blažilci bolečin, nekakšen odgovor na fizično nelagodje. Najlažje boste do njih prišli z napornimi, a ne prenapornimi treningi, kot so, na primer tempo teki.

Sprožilec: Endokanabinoidi
Veliko se govori o endorfinih, a v telesu se proizvajajo tudi endokanabidoidi, ki so naravno sintentizirana oblika THC-ja - snov, ki jo sicer najdemo tudi v marihuani. Najbolj preverjen endokanabidoid, ki ga proizvaja telo je anandamide, ki naj bi povzročal občutek umirjenosti. Sicer pa so endorfini lahko ustvarjeni iz posebnih nevronov, kljub temu pa jih lahko proizvaja vsaka celica v telesu, kar pomeni, da imajo lahko še večji učinek na možgane.
Kako do njih?: Proizvodnja endokanabidoidov naj bi imela močnejši odziv na stres v primerjavi z bolečino (je namreč močnejši aktivator endorfinov). Razlikovanje med fizičnim stresom in neugodnjem med tekom je skoraj nemogoče, kar pomeni, da enak mehanizem, ki sproži endorfine, lahko sproži tudi endokanabidoide – torej zahtevna, a ne preveč zahtevna, vadba. Tek pri 70-85% zgornje meje srčnega utripa glede na leta je optimalen pri spodbujanju primarnega stresnega hormona kortizola ter tudi pri proizvajanju endokanabidoidov. Kot razkriva direktorica centra za nevroznanost zdravstvenega kolidža v Wisconsinu, dr. Cecilia J. Hillard, pa naj bi za optimalno proizvodnjo endokanabidoidov ljudje potrebovali vsaj osem ur spanja. Obenem njene raziskave kažejo tudi na to, da naj bi nivo endokanabidoidov bil kar trikrat večji takoj, ko se zjutraj zbudite. Zato je mogoče, da bi jutranji tek lahko povzročil še boljše razpoloženje kot popoldanski ali večerni. Seveda pa bi za potrditev te hipoteze bile potrebne dodatne raziskave.

Povzeto / prirejeno po: How to Achieve a Runner’s High, ki je dostopen tukaj.

Značke: Zdravje
Komentarji
Ta novica še nima komentarjev
*Za komentiranje morate biti prijavljeni.
Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
Revija
BREZPLAČEN IZVOD
KOMPLET REVIJ